Zgłoś naruszenie...
Wybierz jedną z poniższych opcji.
Ten komentarz dotyczy mnie lub znajomego:
atakuje mnie,
atakuje znajomego.
Komentarz dotyczy czegoś innego:
spam lub oszustwo,
propagowanie nienawiści,
przemoc lub krzywdzące zachowanie,
treść o charakterze erotycznym.
Odpowiedź do konkursu [x]
Uwaga! W odpowiedzi nie podawaj swoich danych osobowych i kontaktowych. Organizator konkursu skontaktuje się z Tobą jeśli zostaniesz zwycięzcą!


od: 
Zadeklaruj zamówienie produktu
[x]
Liczba sztuk:
Po zatwierdzeniu zamówienia zostaniesz przekierowany na stronę płatności.
zamawia: 
 
Panel
offlinefaac blog budowlany - wyślij wiadomość - OBSERWUJ | blog ekspercki
24631 odwiedzin | wpisów: 8, komentarzy: 5, artykułów: 65, obserwuje: 6
 

Najczęstsze błędy w użytkowaniu bram

autor: faac blog budowlany - wyślij wiadomość ( artykuł ) Dodaj wpis do ulubionych »

Nawet najlepszy sprzęt, z wieloletnią gwarancją i prawidłowo zainstalowany może być usterkowy, jeżeli nie będziemy umiejętnie z niego korzystać i nie zadbamy o jego konserwację. Z praktyki firm serwisujących automatykę bram wjazdowych i garażowych wynika, że wiele awarii jest spowodowanych błędami użytkowników.

blog budowlany - mojabudowa.pl

Konserwacja

Często zdarza się, że elementy mechaniczne lub jezdne przesuwnych bram wjazdowych są smarowane przez domowych konserwatorów smarem typu towot. Tego typu smaru nie wolno używać ani do listew zębatych, ani do kół zębatych, które z listwą się stykają. Natomiast do bram skrzydłowych, a dokładnie do ich zawiasów smar potocznie zwany towotem (np. smar litowy Łt-43) nadaje się jak najbardziej. Towotu nie można także stosować na elementy przekładni skrzydłowych siłowników elektromechanicznych, czyli modeli FAAC 413 czy 415, które mają odsłoniętą śrubę oraz nakrętkę pociągową. Smarowanie tych elementów, a także listew i kół zębatych  wyłącznie pogarsza parametry pracy napędów. Towot bowiem jest gęstym, lepkim smarem, do którego przywiera pył, kurz, piasek czy inne zabrudzenia, co w znaczny sposób pogarsza właściwości mechaniczne układu brama-siłownik. Do śrub i nakrętek w napędach, które mają odsłonięte te elementy (modele FAAC 413, 415) można stosować specjalne smary silikonowe, które sprawdzają się przy połączeniach elementów z metalu i z tworzyw sztucznych. Nie należy także stosować takich specyfików jak WD-40, które jak wiele osób twierdzi, jest dobre na wszystko.

Awaryjne otwieranie

Kiedy musimy otworzyć bramę lub drzwi garażowe ręcznie, np. z powodu braku zasilania na posesji lub wyczerpania się baterii w pilocie, najpierw należy je wysprzęglić, czyli rozłączyć połączenie napędu z bramą czy drzwiami. Wysprzęglanie polega, np. na pociągnięciu za linkę od wewnątrz garażu (jeśli mowa o bramie garażowej). Alternatywne może być wysprzęglanie od zewnątrz za pomocą klamki (z wkładką patentową i kluczem) połączonej z elementem wysprzęglenia napędu. Bramę wjazdową skrzydłową lub przesuwną także można otworzyć awaryjnie za pomocą odpowiedniego kluczyka i gałki lub pokrętła. Kiedy już napęd jest odłączony, skrzydła bramy należy spokojnie i dość powoli popchnąć. Jeśli zrobimy to z całej siły, siłownik może zostać uszkodzony. To samo dotyczy raptownego podniesienia drzwi garażowych.


Domowe naprawy

Jedną z napraw, jakie wykonuje się w czasie eksploatacji bram automatycznych jest wymiana bezpieczników topikowych w napędzie. Elektrycy-amatorzy często nie sprawdzają jaki był stary bezpiecznik i montują nieodpowiedni. W napędach stosuje się bezpieczniki topikowe dwóch typów: tzw. zwłoczne (o symbolu T – time lag albo time delay) oraz bezzwłoczne (o symbolu F – fast acting) oraz o różnych wartościach natężenia prądu (i czasem napięcia). Jeśli jednak osoba wymieniająca bezpiecznik nie sprawdzi tych parametrów i zamontuje bezpiecznik niewłaściwego typu, a co gorsza o wyższej wartości niż zalecana przez producenta sprzętu, to może nawet dojść do nieodwracalnego uszkodzenia np. centrali sterującej albo nawet spalenia instalacji urządzenia. Takie przypadki niestety zdarzają się w praktyce.

Przeszkody dla bramy skrzydłowej

Szczególnie jesienią i zimą pojawia się kłopoty z urwanymi zawiasami w bramach. Są konsekwencja tego, że wiele osób nie sprawdza czy teren, po którym poruszają się skrzydła bramy jest oczyszczony z zalegających liści czy śniegu. Jeżeli otwierająca się brama jest jednocześnie grabiami lub wręcz łopatą do odśnieżania, to jest to prosta droga do urwania zawiasów lub przeciążenia konstrukcji. Napęd, pracujący z większym obciążeniem, szybciej się eksploatuje, a tym samym będę nas czekały naprawy, czy nawet wymiana urządzenia.



Napędy hydrauliczne do zadań specjalnych

autor: faac blog budowlany - wyślij wiadomość ( artykuł ) Dodaj wpis do ulubionych »

 Na rynku napędów do skrzydłowych bram automatycznych są oferowane dwa rodzaje – elektromechaniczne i hydrauliczne. Które z nich są lepsze, popularniejsze czy lepiej zdają egzamin? Oba rodzaje są bardzo dobrym rozwiązaniem, jeżeli dobrze je dobierzemy do bramy (szerokości jej skrzydła, ciężaru oraz rodzaju wypełnienia) i częstotliwości jej używania.

blog budowlany - mojabudowa.pl

Najogólniej można stwierdzić, że do przeciętnych warunków przydomowych wystarczają napędy z grupy elektromechanicznych. Doskonale nadają się do obsługi bram skrzydłowych mających skrzydła o długości nawet do 4 metrów. Brama przydomowa jest otwierana przeciętnie do 20 razy dziennie. I do takiego użytku w zupełności wystarczy na przykład napęd FAAC 414. Jest zasilany napięciem 230 V AC, może pracować na bramach skrzydłowych o długości do 3 metrów (lub nawet do 4 metrów, gdy jest zamontowany zamek elektromechaniczny). Napęd 414 może pracować w temperaturze od -20 do + 50 stopni C.  Jednak jest jeszcze jeden czynnik, jaki trzeba wziąć pod uwagę wybierając napęd – mianowicie ciężar skrzydła bramy. Siłownik elektromechaniczny, jakim jest wyżej omawiany model 414, nie nadaje się do obsługi bram ciężkich. Skrzydło otwierane przez ten siłownik nie może ważyć więcej niż 200-300 kg.

Jeżeli brama jest zdecydowanie cięższa lub też bardzo często otwierana, to w takiej sytuacji z pomocą przychodzą właśnie siłowniki hydrauliczne, z których znana jest firma FAAC. Modele hydrauliczne poleca się do bram skrzydłowych ciężkich, czyli ważących ok. 400 kg (i więcej) oraz bardzo często użytkowanych – powyżej 100 cykli na dobę (cykl to otworzenie i zamknięcie bramy). Takie warunki panują w miejscach użyteczności publicznej lub np. instalacjach osiedlowych, i tam właśnie hydrauliczne napędy FAAC, jak modele z serii 400,422,402zasilane napięciem 230 V AC, doskonale zdają egzamin.

Jaka jest różnica między tymi dwoma rodzajami napędów? Napędy elektromechaniczne są oparte o konstrukcję np. śrubową (śruba ślimakowa z nakrętką), w której element napędowy przesuwa się wzdłuż ich korpusu w linii prostej, przenosząc tym samym siłę na obsługiwane skrzydło, albo też napędy z ramieniem łamanym, jak modele FAAC 390 lub 391. Napędy elektromechaniczne to rozwiązanie sprawdzone, uniwersalne i dzięki prostocie swego działania – trwałe i bezawaryjne. Na podobnej zasadzie (praca liniowa) działają napędy hydrauliczne, ale przekładnie mechaniczne zastąpione są układem hydraulicznym. Przepompowywany olej zapewnia zdecydowanie dłuższą żywotność urządzenia, ponieważ elementy pracujące są zanurzone w kąpieli olejowej lub pokryte olejowym filmem, co zmniejsza siły tarcia i zwiększa trwałość. Napęd działa cicho, jest niezawodny w każdych warunkach atmosferycznych, w zakresie temperatur od -20°C do 50°C. Jego trwałość i bezawaryjność pozwala zastosować go w bramach otwieranych nawet kilkaset razy na dobę.

Czy w związku z tym, że napędy hydrauliczne są tak trwałe i niezawodne, to warto kupić je do użytku przydomowego? Tak, ale tylko w sytuacji, gdy brama jest bardzo ciężka, np. kuta lub całkowicie wypełniona. Inaczej  nie ma to sensu. W ofercie rynkowej są przecież doskonałe siłowniki elektromechaniczne jak FAAC 414 – uniwersalny napęd do bram skrzydłowych, pasujący do każdego rodzaju słupków, a przy tym najsilniejszy w swojej klasie. Jego koszt to ok. 750 zł netto. Natomiast napędy hydrauliczne, jak na przykład modele 402, 422 są przeciętnie dwa, trzy razy droższe (1500- 2100 zł netto). Taka inwestycja nie jest konieczna w zwykłych warunkach przydomowych. Hydraulika będzie miała szansę się „wykazać” w warunkach dużo trudniejszych, czyli z bardzo ciężką bramą lub często otwieraną. Dlatego wracając do zadanego na wstępie pytania – najważniejszy jest prawidłowy dobór napędu do parametrów fizycznych bramy uwzględniający rodzaj instalacji (przydomowa, zbiorcza, przemysłowa), co przekłada się na częstotliwość użytkowania urządzenia.



Pilot do bramy- nie kupuj "okazji"

autor: faac blog budowlany - wyślij wiadomość ( artykuł ) Dodaj wpis do ulubionych »

Wygoda z posiadania bramy wjazdowej czy drzwi garażowych otwieranych zdalnie jest bezdyskusyjna. By jednak w pełni korzystać z takiego rozwiązania, system musi być niezawodny.

blog budowlany - mojabudowa.pl


Oczywiście sprawny system to sprawna centrala, napęd, fotokomórki, ale i taki drobiazg jak pilot. Przecież w praktyce to właśnie z tym niepozornym małym elementem mamy codzienny kontakt. Wystarczy, że nie zadbamy odpowiednio wcześnie o wymianę baterii w pilocie i już cały system automatyki jest niesprawny. Jednak problemy z otworzeniem wjazdu na posesję czy do garażu mogą wynikać nie tylko ze słabej baterii.  

Kłopoty mogą być konsekwencją korzystania z nieoryginalnego sterowania radiowego. Jeśli instalując system do automatycznej obsługi bramy, pokusiliśmy się o zakup tanich radioodbiorników i pilotów lub zamienników oryginalnych urządzeń, to możemy się spodziewać, że będą zawodne.

Na ogół to produkty nieatestowane, nie mające zgodności z jakimikolwiek normami. Często brak na nich oznaczenia CE i deklaracji zgodności, które są wymagane na rynku Unii Europejskiej i są podstawą do legalnego wprowadzenia produktu do obrotu również na polskim rynku. Mało tego, zdarza się, że na nieoryginalnych produktach jest znak bardzo podobny do znaku CE, ale oznacza coś zupełnie innego. Prawidłowy skrót CE pochodzi od francuskich słów Conformité Européenne, co oznacza zgodny z dyrektywami Unii Europejskiej. By móc nim oznakować swój produkt, musi on spełniać zasadnicze wymagania norm, które go dotyczą, a producent musi zadeklarować zgodność z tymi normami. Upodobniony do tego europejskiego znaku znak CE (litery są bliżej siebie, nie tworzą nachodzących na siebie równo okręgów, pozioma linia w literze E jest nieco krótsza) oznacza China Export, czyli produkt pochodzący z Chin i z europejskimi wymaganiami bezpieczeństwa nie ma nic wspólnego.

Przykład prawidłowego i zgodnego z prawem oznaczenia produktu znakiem CE wraz z umieszczonym numerem jednostki notyfikowanej, biorącej udział w procesie oceny zgodności: pilot FAAC XT2 868 SLH LR dystrybuowanych przez FAAC Polska Sp. z o.o.

Bądźmy więc bardzo uważni przy takich zakupach. Zdarza się nawet, że podrabiane jest logo danego producenta… A to już sprawa podlegająca prawu.

Jakość nieoryginalnych systemów sterowania radiowego jest gorsza, a co za tym idzie nie możemy mieć pewności, że będą działały niezawodnie. Może się okazać, że mimo teoretycznej sprawności całego systemu, bramy nie otworzymy, bo pilot nie będzie kompatybilny z resztą systemu. Rada na te problemy jest jedna – kupować wszystkie elementy u producenta napędów – tylko wtedy możemy posiadać dobrze działającą automatykę do bramy, a w razie kłopotów liczyć na pomoc autoryzowanego serwisu.