Zgłoś naruszenie...
Wybierz jedną z poniższych opcji.
Ten komentarz dotyczy mnie lub znajomego:
atakuje mnie,
atakuje znajomego.
Komentarz dotyczy czegoś innego:
spam lub oszustwo,
propagowanie nienawiści,
przemoc lub krzywdzące zachowanie,
treść o charakterze erotycznym.
Odpowiedź do konkursu [x]
Uwaga! W odpowiedzi nie podawaj swoich danych osobowych i kontaktowych. Organizator konkursu skontaktuje się z Tobą jeśli zostaniesz zwycięzcą!


od: 
Zadeklaruj zamówienie produktu
[x]
Liczba sztuk:
Po zatwierdzeniu zamówienia zostaniesz przekierowany na stronę płatności.
zamawia: 
 
Panel
offlinefaac blog budowlany - wyślij wiadomość - OBSERWUJ | blog ekspercki
24631 odwiedzin | wpisów: 8, komentarzy: 5, artykułów: 65, obserwuje: 6
 

Dobre i złe praktyki - brama z napędem

autor: faac blog budowlany - wyślij wiadomość ( artykuł ) Dodaj wpis do ulubionych »

Każdy zestaw do sterowania bramą garażową musi zawierać oczywiście napęd z centralą sterującą, ale dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom powinien także być wyposażony w fotokomórki i listwę krawędziową. Konieczne są też radioodbiorniki i nadajniki (piloty) oraz lampa ostrzegawcza (szczególnie przy instalacjach w garażach zbiorczych) informująca o tym, że brama się otwiera lub zamyka. 

blog budowlany - mojabudowa.pl


Napęd porusza drzwiami garażowymi dzięki silnikowi z przekładnią, centrala sterująca zaś odpowiada za jego poprawną i bezpieczną pracę. Fotokomórki znajdujące się w świetle wjazdu do garażu zapobiegają np. niechcianemu zamknięciu się garażu, co mogłoby uszkodzić pojazd lub uderzyć przechodzącą osobę. Natomiast dzięki radioodbiornikowi i pilotom sterujemy automatyką zdalnie.

Pamiętajmy jednak - by napęd działał niezawodnie musi być prawidłowo dobrany do drzwi garażowych (wielkość skrzydła, ciężaru, dobowej ilość cykli). Odpowiednio dobrany i zainstalowany napęd wpłynie na komfort użytkowania garażu, nasze bezpieczeństwo, a także zmniejszenie strat ciepła w garażu.

Szczelna brama – ciepły garaż

Nawet jeśli zadbamy o ocieplenie garażu, to największe stary ciepła może powodować brama garażowa. Dlatego chcąc korzystać z ciepłego garażu po pierwsze wybierzmy jak najszczelniejszą bramę, a po drugie odpowiedni napęd do niej, by jak najszybciej się otwierała i zamykała.

Szczelność bramy w dużej mierze zależy od jej rodzaju. Za najbardziej szczelne uważa się bramy rozwieralne ze względu na podobieństwo do zwykłych drzwi, jednak ten typ bram jest wypierany przez praktyczniejsze bramy segmentowe. Są one odporne na działanie warunków atmosferycznych, mogą być ocieplone i wyposażone w system uszczelek podnoszący ich walory użytkowe. Zamontowane na segmentach bramy uszczelki górna i dolna odpowiadają za doszczelnienie nadproża i posadzki, natomiast boczne krawędzie skrzydła bramy mają uszczelki w prowadnicach. Najlepiej, by brama segmentowa była wykonana z segmentów o grubości minimum 40 mm. Powinna też mieć izolację termiczną, np. wypełnienie z pianki poliuretanowej. Natomiast bramy rozwieralne możemy ocieplić samodzielnie – na przykład montując od wewnątrz płytę ze styropianu o grubości kilku centymetrów. Należy pamiętać, iż uszczelki są ważne w przypadku każdego rodzaju bramy i powinny zabezpieczać wszystkie jej krawędzie.

Dobrze dobrany napęd to nasza wygoda

Drugim czynnikiem wpływającym na zmniejszenie strat ciepła poprzez garaż jest montaż napędu automatycznego. Wybierając napęd zwracajmy uwagę na jego szybkość otwierania/zamykania bramy. Przykładem dobrze i szybko działającego napędu jest model FAAC D700HS, pracujący z prędkością około 20 cm/s. W praktyce otwarcie lub zamknięcie standardowej bramy o wysokości 2 metrów zajmuje niecałe 10 sekund!

Zadbana brama garażowa - mniej kłopotów na co dzień

Chcąc mieć dobrze bezawaryjnie działającą bramę garażową, trzeba o nią zadbać. Przede wszystkim trzeba utrzymywać bramę i jej otoczenie w czystości. Szczególnie zadbajmy o prowadnice oraz płaszcz bramy. Czyśćmy podjazd, by w miejscu, gdzie brama opada nie było kamieni, grubego piachu czy innych zanieczyszczeń lub przeszkód.

Brud zbierający się na prowadnicach najlepiej usunąć miękką szczotką bądź suchą ścierką. Powinniśmy też wycierać uszczelki przy drzwiach garażowych. Natomiast płaszcz bramy można myć wodą z dodatkiem delikatnego środka czyszczącego.

Warto też pamiętać o regularnym smarowaniu zawiasów i sprężyn. Smary mają właściwości antykorozyjne i eliminują ewentualne skrzypienie bramy. Nie można jednak smarować plastikowych elementów, takich jak rolki.

Brama uchylna czy segmentowa – dopasuj do wjazdu i garażu

Istotnym parametrem przy wyborze rodzaju bramy są wymiary wjazdu do garażu. Powinien on mieć co najmniej 2,3 m szerokości i 2 m wysokości. Garaż dwustanowiskowy to szerokość 5-6 m. Bramy uchylne są oferowane w szerokościach do 3 metrów, natomiast segmentowe w szerokościach od 2 do 5,6 m oraz wysokościach od 1,9 do 3 m.

Bramy uchylne są ekonomicznym rozwiązaniem, jednak polecane raczej do garaży nieocieplanych, ponieważ nie mają dobrej izolacji cieplnej. Kiedy wjeżdżamy do garażu, otwiera się cała przestrzeń i tym samym szybko wychładza pomieszczenie. Poza tym montując model uchylny musimy mieć odpowiednio dużo przestrzeni na podjeździe - około 1 metra wolnego miejsca. Potrzebne jest również miejsce w samym garażu, a dokładnie w nadprożu – musi być miejsce na przesuwające się po prowadnicach skrzydło bramy. Do bram uchylnych poleca się takie modele napędów, jak FAAC D600, D700 i D1000.

Najpopularniejsze są bramy segmentowe. Ten rodzaj bram montuje się za otworem wjazdowym, więc nie potrzebne jest miejsce przed garażem. Modele segmentowe mają lepsze parametry izolacyjne - otwierają się tylko od dołu, a więc ucieka mniej ciepła z garażu niż w przypadku uchylnych. Najlepiej, by brama segmentowa była wykonana z segmentów o grubości minimum 40 mm i by była wypełniona pianką poliuretanową. Jeżeli zastosujemy bardzo szybki napęd, jak na przykład FAAC D700 HS, to oszczędność ciepła będzie jeszcze większa. FAAC D700 HS pracuje z prędkością 20 cm na sekundę, co oznacza, że otwarcie lub zamknięcie bramy o wysokości 2 metrów zajmuje niecałe 10 sekund.



Szlaban na osiedlu i na autostradzie

autor: faac blog budowlany - wyślij wiadomość ( artykuł ) Dodaj wpis do ulubionych »

Na dużych parkingach firmowych, jako element systemu kontroli dostępu czy na płatnych autostradach szlabany są stosowane od dawna. Jednak wraz z powstawaniem nowych niewielkich osiedli mieszkaniowych, szlabany znalazły zastosowanie i tu.

blog budowlany - mojabudowa.pl

Nawet na małym osiedlu warto wybrać urządzenie wysokiej jakości, bowiem wpływa ona nie tylko na bezawaryjna pracę systemu, ale i na bezpieczeństwo mieszkańców. Nie oszczędzajmy więc na takich sprzętach.

Kupuj pewny szlaban

Jednym z najlepszych modeli dostępnych na rynku jest szlaban FAAC B680H, który może obsługiwać wjazdy o szerokości od 2 do 8 metrów. Szybkość otwarcia przejazdu jest regulowana - od około 1,5 do 6 sekund w zależności od długości ramienia. Szlaban może być w wersji prawo- lub lewostronnej. Wszystkie ramiona są wykonane z okrągłych lub eliptycznych profili aluminiowych, zabezpieczonych gumową listwą bezpieczeństwa i mają wysoką odporność na wiatr.

blog budowlany - mojabudowa.pl

Za pracę szlabanu odpowiada napęd hybrydowy (pompa hydrauliczna napędzana bezszczotkowym silnikiem 36V DC) oraz najwyższej jakości sprężyny balansujące. Trwałość sprężyny szlabanu FAAC B680H określa się na minimum  2 000000 cykli. Jest też możliwość  wykorzystania zestawu zasilania awaryjnego (FAAC X-BAT 24), dzięki któremu szlaban otworzy się nawet, gdy będzie przerwa w dostawie prądu. Szlaban jest wyposażony w enkoder absolutny, który kontroluje ruch ramienia i jest zabezpieczeniem antyzgnieceniowym. W razie wykrycia przeszkody natychmiast odwraca ruch ramienia, chroniąc pojazdy przed uszkodzeniami.

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Mimo, że z założenia szlabany stoją w miejscach, gdzie jeżdżą pojazdy, a nie powinni chodzić piesi, to jednak często zdarza się, że w zasięgu pracy szlabanu pojawiają się ludzie. Dlatego ramiona szlabanów są produkowane z tworzywa sztucznego lub aluminium – są lżejsze, a tym samym bezpieczniejsze. Jednak pamiętajmy, że nawet lekkie ramię opadając z dużą szybkością może uderzyć przechodząca osobę tak mocno, że spowoduje poważne zranienie. Bez odpowiednich zabezpieczeń może się też zdarzyć uszkodzenie samochodu.

Dlatego dobrą praktyką jest stosowanie gum odbojnikowych od spodu ramienia szlabanu albo opcjonalnych listew krawędziowych (optycznych, mechanicznych, pneumatycznych lub rezystancyjnych), które podobnie jak fotokomórki odwracają ruch ramienia szlabanu. To dodatkowo chroni ludzi i pojazdy. Jeżeli na naszym osiedlu nie ma takich gum lub listew krawędziowych, to warto sprawdzić u producenta czy można je dołożyć do zamontowanego już szlabanu. Jeśli tak, warto je dokupić.


Poza tym muszą też być fotokomórki (minimum jedna linia pod ramieniem). FAAC bezwzględnie zaleca też lampy ostrzegawcze przy szlabanach. Pełnią rolę informacyjną i zmniejszają ryzyko przykrych sytuacji. Konieczna jest możliwość otwierania szlabanu kluczykiem. Więcej o bezpieczeństwie na osiedlu http://faac.mojabudowa.pl/?id=219152 

Dla tych, którzy szukają szlabanów z najwyższej półki

Wymagania inwestorów szukających najnowocześniejszych rozwiązań do kontroli ruchu drogowego, spełnią szlabany firmy Magnetic Autocontrol, należącej do grupy FAAC. Te szlabany są najbardziej nowatorskimi i niezawodnymi urządzeniami służącymi do kontroli ruchu pojazdów.

blog budowlany - mojabudowa.pl

Obudowa szlabanu Magnetic jest konstrukcją modułową z tłoczonego aluminium, a to oznacza wysoką odporność na warunki atmosferyczne, łatwą wymianę uszkodzonych elementów oraz estetyczny wygląd urządzenia. W łatwy sposób szlaban może zostać przerobiony z wersji  prawo- na lewostronną.

Centrale sterujące do tych szlabanów mogą współpracować jednocześnie z wieloma systemami (np. system parkingowy, system kontroli dostępu, system pożarowy). W zależności od wersji, centralą można sterować zarówno będąc na miejscu, jak i na odległość. W szlabanie można konfigurować parametry, takie jak reakcja na zanik zasilania. Jeśli zdarzy się przerwa w zasilaniu, wtedy urządzenie może automatycznie otworzyć się bez konieczności stosowania zewnętrznych akumulatorów.

Szlabany pracują niezawodnie przy temperaturze od - 30°C do + 50°C. Gwarantowana przez producenta liczba cykli wynosi aż 10 milionów!



Dobre i złe praktyki

autor: faac blog budowlany - wyślij wiadomość ( artykuł ) Dodaj wpis do ulubionych »

 Piloty do bram automatycznych – co warto o nich wiedzieć, by uniknąć problemów

blog budowlany - mojabudowa.pl

Jeżeli chcemy mieć sprawnie działające piloty do obsługi bramy automatycznej czy garażu, to po pierwsze powinniśmy wybrać odpowiednie modele, a po drugie w czasie eksploatacji dbać o nasze urządzenia. 

Nie chcesz kłopotów – nie kupuj nieoryginalnego sterowania

Jeśli instalując system do automatycznej obsługi bramy, kupiliśmy tanie radioodbiorniki i piloty lub zamienniki oryginalnych urządzeń, to możemy się spodziewać, że będą zawodne. Na ogół są bowiem nieatestowane. Często nie ma na nich oznaczenia CE i deklaracji zgodności, które są wymagane na rynku Unii Europejskiej. Na nieoryginalnych produktach zdarza się znak bardzo podobny do właściwego znaku CE, ale oznacza China Export, czyli produkt pochodzący z Chin. Więcej o oryginalnym i nieoryginalnym znaku CE: http://faac.mojabudowa.pl/?+CE

By uniknąć kłopotów, należy kupować wszystkie elementy systemu automatyki bramowej u renomowanego producenta, takiego jak FAAC, bo wtedy będziemy mieć prawidłowo, bezawaryjnie i przede wszystkim bezpiecznie działającej automatyki oraz pewność gwarancji i serwis.

Zadbaj o baterie

Oryginalny pilot z dobrymi bateriami powinien pracować co najmniej 2-3 lata. Kiedy przyjdzie czas wymiany baterii, zwracajmy uwagę na ich jakość, ona bowiem bezpośrednio przekłada się na działanie pilota. Pamiętajmy także, że zimą wydajność baterii spada, szczególnie jeśli pilot zostaje w zimnym samochodzie na cały dzień. Latem również nie powinniśmy zostawiać go w samochodzie – wtedy bowiem temperatura wewnątrz dochodzi nawet do +70°C, baterie starzeją się znacznie szybciej.

Nie noś pilota byle gdzie

Im częściej używamy pilota, tym oczywiście szybciej zużyją się baterie. Dlatego tak ważne jest to, gdzie nosimy pilota. Jeśli w kieszeni, to niestety bardzo często i zupełnie niepotrzebnie naciskamy przyciski, co powoduje zużywanie baterii. Podobnie w torebce damskiej, wrzucony wśród wielu przedmiotów jest często przypadkowo uruchamiany. Im słabsza bateria, tym mniejsza moc sygnału emitowanego przez nadajnik i tym bliżej trzeba podjeżdżać do bramy, by ją otworzyć. Normalnie działając, pilot powinien „łapać” zasięg z odległości około 50 metrów na terenie miejskim, jeżeli nie ma na drodze fal radiowych emitowanych przez pilota żadnych dużych przeszkód typu drzewa, budynki.

Częstotliwość 433.92 czy 868.35 MHz?

Producenci oferują piloty pracujące na częstotliwości 868.35 MHz lub 433,92 MHz. Co wybrać? Polecamy raczej 868.35 MHz, bowiem na tej  częstotliwości działa mniej urządzeń niż na 433.92 MHz, a więc częstotliwość ta jest mniej narażona na zakłócenia. Poza tym piloty pracujące na częstotliwości 868.35 MHz są niezawodne, ponieważ dostrajają się do warunków otoczenia, by skuteczniej emitować sygnał. To opcja LR opatentowana przez firmę FAAC.  Posiadają ja m.in. piloty FAAC XT2868 SLH LR oraz FAAC XT4868 SLH LR.

Piloty samouki nie do skopiowania, czyli SLH

Dobrze wybrać model pilota z funkcją szyfrowanego samouczenia się kodu dynamicznie zmiennego. Dlaczego to ważna dla użytkownika opcja? Ze względów bezpieczeństwa - taki nadajnik za każdym razem zmienia nadawany kod według złożonego algorytmu, co w rzeczywistości daje 72 biliardy kombinacji kodu! W takim wypadku szansa na powtórzenie tego kodu jest w praktyce zerowa, a tym samym  próba skopiowania kodu i użycia go ponownie jest niemożliwa. Tę funkcję opatentowała firma FAAC i zastosowała ją m.in. w swoich pilotach XT2868 SLH LR i XT4868 SLH LR.

Jeszcze bezpieczniej – podziel piloty na Master i Slave

Jednym z najnowocześniejszych rozwiązań jest możliwość podzielenia nadajników na dwa typy: Master i Slave. Tylko jeden pilot zwany Master może być np. skopiowany albo wykorzystany do zakodowania całego systemu. Natomiast nadajnik Slave może jedynie uczyć się od Mastera, a tym samym nie może być skopiowany. Jak rozpoznać czy mamy w ręku pilot Master czy Slave? Jeżeli naciśniemy dowolny przycisk nadajnika Master dioda miga raz, a następnie świeci w sposób ciągły. Dioda na nadajniku Slave od razu zaświeci się w sposób ciągły.

Piloty XT2868 SLH LR i XT4868 SLH LR marki FAAC, które mogą pracować jako Master i Slave kosztują od 69 do 79 zł netto.