Zgłoś naruszenie...
Wybierz jedną z poniższych opcji.
Ten komentarz dotyczy mnie lub znajomego:
atakuje mnie,
atakuje znajomego.
Komentarz dotyczy czegoś innego:
spam lub oszustwo,
propagowanie nienawiści,
przemoc lub krzywdzące zachowanie,
treść o charakterze erotycznym.
Odpowiedź do konkursu [x]
Uwaga! W odpowiedzi nie podawaj swoich danych osobowych i kontaktowych. Organizator konkursu skontaktuje się z Tobą jeśli zostaniesz zwycięzcą!


od: 
Zadeklaruj zamówienie produktu
[x]
Liczba sztuk:
Po zatwierdzeniu zamówienia zostaniesz przekierowany na stronę płatności.
zamawia: 
 
Panel
offlinefaac blog budowlany - wyślij wiadomość - OBSERWUJ | blog ekspercki
24631 odwiedzin | wpisów: 8, komentarzy: 5, artykułów: 65, obserwuje: 6
 

Piloty do bramy i drzwi garażowych

autor: faac blog budowlany - wyślij wiadomość ( artykuł ) Dodaj wpis do ulubionych »

Jak długo powinien działać pilot, co zakłóca jego pracę, czy może się zdarzyć, że ktoś obcy otworzy naszą bramę swoim pilotem?

blog budowlany - mojabudowa.pl

Sprawność pracy pilota zależy od kilku czynników. Zacznijmy od jakości samego pilota – najlepiej kupować urządzenia oryginalne, produkowane przez renomowane firmy, jak np. nadajniki FAAC z serii XT pracujące na częstotliwości 868 MHz. Stosuje się w nich najnowsze technologie, patenty firmy FAAC, mają też niezbędne certyfikaty oraz deklaracje producenta gwarantujące bezpieczne użytkowanie. Nadajniki tej serii są również oferowane w zestawach startowych napędów FAAC.

Dobry pilot z dobrymi bateriami powinien pracować bez problemu dwa-trzy lata, czasem nawet dłużej. Dlatego też wymieniając później baterie, zwracajmy uwagę na ich jakość, ona bowiem przekłada się na funkcjonowanie pilota, a tym samym naszą wygodę. Pamiętajmy, że zimą wydajność i stabilność baterii spada, szczególnie jeśli pilot zostaje w zimnym samochodzie na cały dzień. Latem również nie powinniśmy zostawiać go w samochodzie – wtedy bowiem temperatura wewnątrz dochodzi do +70°C, więc bateria traci swoją pojemność i szybciej się starzeje. Dla baterii optymalną jest temperatura ok. 21°C.

Im częściej używamy pilota, tym oczywiście szybciej zużyją się baterie. Dlatego tak istotną, a niestety często bagatelizowaną sprawą, jest miejsce, w którym nosimy pilota. Jeśli to kieszeń, bardzo często naciskamy niepotrzebnie przyciski, co powoduje emisję sygnału przez pilota i zużywanie baterii. Zawsze, kiedy pilot jest włączony zapala się na nim lampka kontrolna – zwróćmy więc uwagę czy w naszej kieszeni czy torbie nie dzieje się tak bez potrzeby.

Z jakiej odległości dobry pilot powinien „łapać” zasięg i otworzyć bramę? Standardowo jest to około 50 metrów na terenie miejskim. Co ważne, najlepiej mieć bramę w zasięgu wzroku, ni powinno być na drodze pracy fal radiowych pilota żadnych dużych przeszkód typu drzewa, mur, samochód. Zdarza się nawet, że duża wilgotność powietrza zakłóca pracę nadajnika, czyli kłopoty mogą się pojawiać sezonowo - jesienią i zimą.

Czy ktoś może otworzyć naszą bramę innym pilotem? To zależy, czy mamy pilota wykorzystującego kod stały czy zmienny. W przypadku tego pierwszego każde wciśnięcie guzika na pilocie spowoduje wygenerowanie tego samego sygnału. Oznacza to, że jeśli sąsiad używa pilota pracującego na podobnej częstotliwości, wciśnięciem guzika możemy otworzyć i jego bramę (o ile piloty mają ustawiony ten sam kod). Natomiast pilot o kodowaniu zmiennym za każdym razem wysyła inny sygnał odczytywany tylko przez nasz napęd. Dlatego też próby ewentualnego skopiowania sygnału przez niepowołaną osobę nie udadzą się. Na przykład piloty FAAC XT2 oraz XT4 wykorzystują ponad 72 miliardy zmiennych kombinacji, a to całkowicie zabezpiecza przed skopiowaniem kodu i otworzeniem bramy.

Firma FAAC poleca piloty i radioodbiorniki pracujące na częstotliwości 868.35 MHz z technologią SLH LR, czyli Self Learning Hopping code, które wykorzystują kod zmienny, jak np. model 868 SLH LR. Takie piloty mają też opcję autodostrajania, aby wyemitować sygnał w sposób optymalny, co w porównaniu do tradycyjnych nadajników pozwala na zwiększenie zasięgu nawet o 50%.

Rada – kupujmy wszystkie elementy u producenta napędów, tylko wtedy możemy mieć dobrze działającą automatykę do bramy, a w razie kłopotów liczyć na pomoc autoryzowanego serwisu. Jakość nieoryginalnych systemów sterowania radiowego jest gorsza, a co za tym idzie nie możemy mieć pewności, że będą działały niezawodnie. Może się okazać, że mimo teoretycznej sprawności całego systemu, bramy nie otworzymy, bo pilot nie będzie kompatybilny z resztą systemu.

Ile kosztują oryginalne piloty? Na przykład model dwukanałowy FAAC XT2 868 SLH LR z kodowaniem zmiennym, z baterią litową 6V kosztuje 69 zł netto, czterokanałowy FAAC XT4 868 SLH LR - 84 zł netto.



Przygotowanie bram automatycznych do zimy

autor: faac blog budowlany - wyślij wiadomość ( wpis ) Dodaj wpis do ulubionych »

 Przegląd bramy, drzwi garażowych, systemu automatyki do nich zainstalowanego powinien być dokonywany co najmniej raz w roku, a najlepiej dwa razy. Okres zimowy to trudny czas dla tych urządzeń. Zapobiegać usterkom można sprawdzając je zawczasu.

blog budowlany - mojabudowa.pl

Konserwacji i napraw powinien dokonywać specjalista – najlepiej, by był z firmy, która instalowała bramę i system automatyki. Jeśli to niemożliwe, to na pewno trzeba zatrudnić fachowca z uprawnieniami elektrycznymi (potocznie zwane SEP-owskimi) w kategorii E (eksploatacja), co najmniej do 1 kV.

Najważniejsze, co powinien sprawdzić fachowiec:

- czy zabezpieczenie różnicowo-prądowe napędu działa w sposób prawidłowy (często zdarza się niestety, że w ogóle nie jest zainstalowane);

- czy bezpiecznik nadmiarowo-prądowy typu „S” (o ile jest zainstalowany) działa w sposób prawidłowy;

- czy urządzenia bezpieczeństwa takie jak listwy krawędziowe, fotokomórki, enkodery, lampy ostrzegawcze działają prawidłowo;

- w jakim stanie jest okablowanie systemu automatyki (przyłączy, napędów, akcesoriów takich jak np. lampa ostrzegawcza czy fotokomórki oraz pomiar wartości napięcia sieciowego przyłączonego do systemu automatyki);

- czy trzeba wyregulować lub nasmarować zawiasy bramy, by pracowała płynnie i nie obciążała nadmiernie automatyki. Brama, która będzie pracować z nadmiernymi oporami może doprowadzić do uszkodzenia zawiasów lub nawet napędów;

- prowadnice w bramie przesuwnej, wózki jezdne, łożyska – jeśli podczas pracy hałasują, zacinają się, to należy je wymienić przed zimą; nie próbujmy zaradzić sytuacji smarując je smarami (to nie pomoże).

My, jako użytkownicy, powinniśmy natomiast sprawdzić:

- czy brama działa płynnie, nie zacina się – jeśli tak jest, przekażmy tę informację specjaliście;

- posadowienie słupków, na których jest zamocowana brama; jeżeli nie są stabilne, koniecznie zgłośmy fachowej ekipie;

- czy podjazd jest oczyszczony i zadbany, nic nie zakłóca pracy bramy automatycznej ;

- czy wszystkie fotokomórki są czyste (nie mogą być oblepione błotem, mokrymi przylegającymi liśćmi, czy zasypane ziemią), czy ich obudowy nie są pęknięte;

- czy lampa ostrzegawcza świeci podczas pracy napędu; jeśli nie, to najpierw  wymieńmy żarówkę, a jeśli to nie pomoże, poprośmy fachowca o kontrolę urządzenia.

W przypadku bram przesuwnych w żadnym wypadku nie wolno smarować smarem stałym listwy zębatej przymocowanej do skrzydła bramy oraz napędowego koła zębatego siłownika. Smarowanie prowadzi do pogorszenia funkcjonowania bramy automatycznej oraz szybszego zużycia elementów mechanicznych napędu.



Brama przesuwna czy skrzydłowa – jaką wybrać

autor: faac blog budowlany - wyślij wiadomość ( artykuł ) Dodaj wpis do ulubionych »

 Oba rodzaje bram są równie często stosowane. Wybór zależy od naszych preferencji, gustu, ale i od warunków panujących na działce.

Względy estetyczne mogą jednak decydować w sytuacji, gdy działka wokół budynku jest duża, szeroka i długa, a dom jest odsunięty od ogrodzenia. Wtedy najważniejszym argumentem jest dopasowanie stylistyczne bramy do architektury domu i oczywiście jej jakość. Tradycyjny dom typu polski dworek będzie wyglądał zdecydowanie lepiej z bramą skrzydłową, zdobioną, nawet kutą. Natomiast prosta bryła nowoczesnego budynku będzie prezentować się ciekawiej w duecie z prostym ogrodzeniem i równie prostą, czy wręcz minimalistyczną bramą przesuwną.

blog budowlany - mojabudowa.pl

Jeśli jednak wielkość i kształt działki wokół domu nie dają wolnego wyboru, to należy pamiętać, że:

-  na posesjach wąskich i długich z reguły lepiej sprawdzają się bramy skrzydłowe;

- brama skrzydłowa według prawa musi otwierać się do wewnątrz posesji;

- wybierając bramę skrzydłową, trzeba sprawdzić czy na podjeździe jest wystarczająco dużo miejsca na otwierające się skrzydła bramy nawet, gdy będzie tam zaparkowany samochód;

- można również zakupić bramę skrzydłową składaną, która otwierając się zajmuje mniej miejsca niż tradycyjna skrzydłowa. Takie bramy są jednak mało popularne i droższe od tradycyjnych bram skrzydłowych;

- na działki szerokie, ale jednocześnie płytkie, gdzie jest niewiele miejsca między ogrodzeniem a budynkami, wybiera się bramy przesuwne;

- brama przesuwna potrzebuje miejsce wzdłuż ogrodzenia, by mogła się całkowicie otworzyć; obliczając długość „trasy”, trzeba dodać do szerokości bramy (w wersji samonośnej) długość przeciwwagi, która musi być zamontowana.

Brama przesuwna szynowa porusza się po szynie wbudowanej w podłoże. Długość szyny z reguły jest dwukrotnie większa niż długość skrzydła bramy. Brama przesuwna samonośna porusza się nad podłożem, dzięki wózkom jezdnym umiejscowionym po stronie przeciwwagi;

- brama przesuwna ogranicza wybór miejsca na furtkę, bowiem na drodze pracującego skrzydła nie może być furtki ani innych przeszkód, jak rośliny czy pojemniki na śmieci;

- bramy przesuwne teleskopowe, otwierając się zajmują mniej miejsca niż modele szynowe bądź samonośne. Są jednak mało popularne i droższe w stosunku do tradycyjnych bram przesuwnych.

Kiedy już zdecydujemy, jaka brama zda egzamin na naszej posesji, warto pomyśleć o jej automatyzacji. Oba rodzaje bram można wyposażyć w systemy automatycznego otwierania. Jednak, by system działał bezawaryjnie, trzeba dopasować napęd do rodzaju bramy, jej ciężaru i wielkości, a także przybliżonej dobowej liczby cykli (cykl to pełne otwarcie i zamknięcie bramy). Jedne z najmocniejszych i najchętniej kupowanych zestawów do bram przesuwnych to napędy elektromechaniczne FAAC z serii 740 i 741 przeznaczone do obsługi przydomowych bram przesuwnych o długości nawet do 15 m oraz ciężarze do 500 (FAAC 740) lub do 900 kg (FAAC 741). Najnowsze technologiczne rozwiązania firmy FAAC są także zastosowane w napędach elektromechanicznych C720 i C721, które instaluje się do bram przesuwnych ważących do 400 kg (C720) lub 800 kg (C721), o długości do 15 metrów.

Do obsługi bram skrzydłowych o długości skrzydła do 4 metrów jest przeznaczony m.in. napęd FAAC 414 zasilany napięciem 230 V AC. Jednak nie nadaje się on do obsługi bram ciężkich - skrzydło nie może być cięższe niż 300 kg. Jeżeli brama jest zdecydowanie cięższa lub bardzo często otwierana, to w lepszym rozwiązaniem są siłowniki hydrauliczne, z których znana jest firma FAAC. Modele hydrauliczne, np. FAAC z serii 400,422,402, poleca się do bram skrzydłowych ciężkich, ważących ok. 400 kg i więcej, oraz bardzo często użytkowanych – powyżej 100 cykli na dobę.